.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
"نشانه‌ای از اراده دولت برای اجرای قانون نمی‌بینم"

الیاس نادران می‌گوید امیدوارم دولت بحث‌ هدفمندسازی یارانه‌ها را جدی بگیرد. او آرزو دارد طرحی که ضرورت اقتصاد کشور است اجرا شود؛ اما معتقد است نشانه‌های اجرای این طرح در دولت به چشم نمی‌خورد؛ چرا که دولت هنوز مقدمات ورود به فاز عملیاتی هدفمندی را فراهم نکرده است.

الیاس نادران نماینده مردم تهران درباره طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به خبرنگار فرارو گفت: «هنوز مشخص نیست که این طرح اجرا شود.» وی در این خصوص اظهار داشت: «من نمی‌دانم مجلس و دولت توافق کرده اند یا نه؛ ولی هنوز نشانه‌ای از اراده دولت برای اجرای قانون، حداقل من ندیده ام.»

وی راجع به علت بی‌تمایلی دولت برای اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: «نمی‌توانم بگویم دولت بی‌تمایلی دارد ولی اجرای قانون مقدماتی دارد که بر اساس آن علایمی به جامعه داده می‌شود. من چیزی نمی‌بینم که جدی باشد؛ اگرچه دلم می‌خواهد که دولت قانون را اجرا کند. هدفمندسازی از ضروریات کشور در حوزه اقتصاد است.»

اقتصاددان شاخص مجلس در این‌باره که چه مقدماتی برای اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها ضرورت دارد، اظهار داشت: «بنا بر این بود که تکلیف گروه‌های جامعه هدف روشن شود، برای آن‌های کارت‌های اعتباری در نظر گرفته شود، کارت‌های اعتباری بر اساس بدهی رئیس خانواده به شرکت‌های دولتی مثل برق و گاز و... قابل برداشت باشد، ساز و کاری برای برداشت افراد باید در نظر گرفته شود که مستلزم طراحی نرم‌افزار آن در سیستم بانکی است و...»

وی ادامه داد: «اگر دولت کاری در این حوزه‌ها انجام داده است، شخصاً اطلاعی ندارم، اگر نمایندگان یا کسی اطلاعی از این دارد که دولت چنین اقداماتی را انجام داده، کارت‌ها را بین روسای خانوارها تقسیم کرده است و دهک خانوارها را مشخص کرده است، من را هم در جریان بگذارد.»

نادران افزود در خصوص حداقل زمان مورد نیاز برای طی مراحل مقدماتی اجرای طرح هدفمندسازی گفت: «من از جهت فنی اطلاع چندانی ندارم؛ ولی بالاخره شناسایی دهک‌های درآمدی با توجه به برنامه پرداخت‌های متفاوت به خانوارها، بعد از آن توزیع کارت‌ها، پرداخت یارانه‌ها، آزمایش نرم‌افزار و... زمان‌بر است. من برآورد روشنی از زمان ندارم؛ اما بنا بود دولت پس از انجام همه این کارها وارد فاز عملیاتی اصلاح قیمت‌ها شود.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به سکوت خبری رخ داده در روزهای اخیر آیا مجلس هم تمایل به مسکوت گذاشتن طرح تحول اقتصادی دارد، بیان داشت: «کمیسیون مرتبط با طرح تحول اقتصادی، کمیسیون ویژه است، علی‌القاعده اعضای این کمیسیون باید پاسخ‌گو باشند.»

وی ادامه داد: «استنباط جلسه از صحبت‌های پریروز آقای لاریجانی این بود که میان جمعی از مجلس و دولت تفاهمی حاصل شده است؛ پس از آن من چیزی نشنیده ام.»

نماینده مردم تهران در مجلس هشتم درباره سر انجام درآمد 20 یا 40 هزارمیلیارد تومانی دولت از محل هدفمندسازی اظهار داشت: «ظاهراً قرار بر این شده که سقف درآمد تغییر نکند؛ چون نیازمند مصوبه مجلس است و باید از طریق لایحه تقدیم شود؛ چرا که این امر به وسیله متمم بودجه صورت می‌پذیرد و تقدیم متمم هم در اختیار نمایندگان نیست. فکر می‌کنم این بحث منتفی شده و بنا بر این شده که دوره اجرا در سال 89 کوتاه‌تر شود.»

الیاس نادران سپس گفت: «آرزو می‌کنم دولت در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها جدی باشد، اطلاع‌رسانی کافی انجام دهد و باور داشته باشد که اگر مردم به درستی در جریان مساله قرار گیرند، ولو این که ممکن است دوره کوتاه‌مدتی از جهت مدیریت منابع مالی خانوار دشواری‌هایی وجود داشته باشد، ولی به دلیل منافع میان‌مدت و بلندمدتی که این طرح دارد؛ حتماً همراهی می‌کنند.»

وی ادامه داد: «در بحث سهمیه‌بندی بنزین هم ابتدا مقاومت‌هایی صورت گرفت، اما پس از اطلاع از مزایای طرح، مردم همراهی کردند و امروزه شاهد این هستیم بدون این که اختلالی جدی در امر عبور و مرور پیش بیاید در بسیاری از منابع کشور که باید صرف واردات بنزین می‌شد، صرفه‌جویی صورت گرفته است.»

عضو فراکسیون اصول‌گرایان افزود: «البته لازمه این امر حفظ و تعمیق اعتماد متقابل میان دولت با ملت و نهادهای حقوقی کشور است. باید اطلاعات بحث‌های کارشناسی و توقعات خودمان از مردم را بگوییم و از سوی دیگر تعهداتی را هم که باید به جامعه داشته باشیم، به مردم منتقل کنیم. اگر چنین امری صورت بپذیرد، مردم همراهی خواهند کرد؛ چرا که اصل کار غیر از ضرورتی که برای اقتصاد ملی دارد، متضمن فواید بلندمدت و میان‌مدت بسیاری خواهد بود؛ که مردم این‌ها را احساس خواهند کرد.»

وی در پایان تاکید کرد: «به نظر می‌رسد این مسئله محتاج اطلاع‌رسانی بیشتر از جانب دولت و نمایندگانش می‌باشد.»


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.109 seconds.